oljournal.in.uasitemap

Уміння читати: як батьки можуть допомогти дитині освоїти навичку

До сучасних школ все частіше приходять першокласники, які ще до початку навчання вміють читати. Звичайно, діткам, які не освоїли навичку читання у дитсадку, буде складніше опановувати програму першого класу. Пропонуємо батькам дошкільнят декілька корисних порад, які допоможуть дитині навчитися читати.

Найперше, що хвилює батьків, ‌—‌ ‌це вік, з якого починати. Скажемо одразу, що однозначної відповіді на це питання немає. Оскільки діти (як, власне, і дорослі) мають індивідуальні особливості, сказати точний період, з якого починати вивчати букви, неможливо. Комусь легко запам'ятати літери і поєднувати їх у склади вже в три роки, іншим ‌—‌ ‌складно це робити навіть у шість років, а деяким діткам навіть у школі тяжко опановувати читання.

Батькам потрібно самостійно відчути той момент, коли малюк готовий буде сприймати матеріал. Однак в середньому цей вік можна визначити як 4-5 років. Саме тоді мозок дитини стає здатен на довготривале засвоєння матеріалу.

Існує дуже багато різних методик для того, аби навчити малюка читати. Наприклад, найпопулярніша у світі —‌ ‌система Марії Монтессорі. До переваг її методу можна віднести:

  • ігрова форма навчання;
  • можливість групових занять;
  • одночасний розвиток багатьох ділянок мозку;
  • швидкий результат.

Використання методики Монтессорі актуальне як для малюків у якості розвиваючого навчання, так і для дошкільнят.

У будь-якому разі, починати опановувати навичку читання потрібно із вивчення букв. А вже потім потрібно вчити дитину поєднувати букви у склади. Для зручності можна використовувати кубики Зайцева. Мова йде про авторську методику, в основі якої ‌—‌ ‌набір спеціально виготовлених кубиків і таблиць. Кубики використовуються для утворення складів і повних слів. А от у таблиці наведено готові склади, які пришвидшують запам'ятовування.

Також досить дієвою є методична розробка Чаплигіна ‌—‌ динамічні кубики. У цьому наборі малюкам знайдуть кубики з рухомими буквами. Таким чином діти зможуть утворювати склади.

Ще одним дієвим прийомом навчання читанню є програма, запропонована Жуковою. Педагогиня запропонувала такий підхід: спочатку діти вчаться розпізнавати звуки в словах, а вже потім починають вивчати літери. Авторка цієї методики пропонує використовувати спеціальний буквар, який полегшить процес навчання.

Обравши одну із запропонованих систем навчання, ви самостійно зможете швидко й легко навчити доньку чи сина читати.

Важливо тільки не забувати про головні правила, яких обов'язково потрібно дотримуватись при домашньому навчанні читати:

  • придбайте необхідні дидактичні матеріали: яскраві абетки, букварики, кубики та інші навчальні посібники, які вам сподобаються і, на вашу думку, зацікавлять вашу дитину;
  • організуйте ваші спільні заняття цікаво й невимушено;
  • подавайте матеріал невеликим порціями, не витрачайте часу на заняття більше, ніж 10-15 хвилин за один раз;
  • проявляйте терпеливість і стриманість, не кричіть і не шантажуйте дитину, натомість хваліть за кожен, навіть незначний успіх;
  • засвоюйте з малюком спочатку голосні звуки, а потім приголосні, вже потім ‌—‌ поєднуйте у склади;
  • стежте за правильною дикцією дитини, за потреби зверніться до логопеда.

Якщо ви все ж таки вирішили не вчити сина чи доньку читати до школи, це також не страшно. Програма першого класу передбачає вправляння у читанні вже з перших днів. Традиційно вчителі у школі використовують буквар, вивчають з дітьми букви і склади. Одночасно першокласники вчаться писати.

Задача батьків на цьому етапі ‌—‌ ‌допомогти дитині закріпити матеріал удома. Для цього потрібно багато читати. Важливим фактором при цьому є регулярність. Підбирайте для свого чада спочатку коротенькі тексти, поступово збільшуючи їхній обсяг. Згодом пропонуйте більш складні історії. Важливо прищепити дитині любов до читання. Досягти можна з допомогою цікавих книжок. Лиш не забувайте враховувати вікові особливості при виборі літературі. Якщо все буде зроблено правильно, то успіх дитини буде явним уже у 2-3 класі.

Наостанок хотілося би порадити батькам не нехтувати досягненнями цивілізації і використовувати цифрові можливості при організації навчання. А головне ‌—‌ позитивний настрій і віра в успіх!


Copyright © Науковий журнал "Одеський лінгвістичний вісник"